Kwaliteitszorg
De ontwikkeling van het onderwijs in de school
De ISE is geaccrediteerd door de Council of International Schools (CIS) en de New England Association of Schools and Colleges (NEASC). Om deze accreditatie te kunnen ontvangen, moet de ISE iedere 5 jaar een zelfstudie ondergaan waarbij de school zichzelf meet aan internationale standaarden. De aanbevelingen die gedaan worden, geven de school een aantal belangrijke actiepunten om de school te verbeteren op een aantal cruciale onderdelen, inclusief de kwaliteit van het onderwijs dat we verzorgen.
De ISE neemt regelmatig vragenlijsten bij ouders af en bekijkt de resultaten van de leerlingen regelmatig om aanbevelingen te doen voor verbetering. Al deze informatie wordt gebruikt om verbeterplannen te maken op schoolbreed niveau. Wij maken een meerjarig verbeterplan waarin de visie en de missie van de school duidelijk zichtbaar zijn.
Belangrijke ontwikkelingen die het resultaat zijn van onze analyse van de bovenstaande gegevens en aanbevelingen zijn onder meer: (i) de introductie van het TPO-project op de Nederlandse afdeling, (ii) het maken en implementeren van een beleidsplan voor het verbeteren van de prestaties van leerlingen, (iii) het maken en implementeren van een beleidsplan cultuureducatie.
Bij de internationale afdeling kregen de medewerkers training over de benaderingen van lesgeven en leren, waarin onderzoekend leren, kritisch denken, neurowetenschappen en creativiteit en andere onderwerpen worden onderzocht. Het curriculum voor alfabetisering en wiskunde is ook herzien en er is gebruikgemaakt van nieuwe online digitale bronnen. Op beide afdelingen richten we ons ook op het voorzien in de behoeften van gevorderde leerlingen.
Voor het schrijven en uitvoeren van deze beleidsplannen hebben we een aantal coördinatoren aangesteld. Dit zijn docenten die uren toegewezen hebben gekregen om hun coördinerende rol te vervullen en vaak een aanvullende opleiding hebben genoten.
Activiteiten ter verbetering van het onderwijs in de school
Leerlingvolgsysteem (L.V.S.) (Nederlandstalige afdeling)
In het kader van ons zorgverbredingsysteem hanteren we op de Nederlandse afdeling het Leerlingvolgsysteem van CITO als hulpmiddel voor leerling- en schoolevaluatie. Het systeem bestaat uit een samenhangend geheel van cognitieve en sociaal-emotionele toetsen, een registratiesysteem en aanwijzingen of materiaal voor gerichte hulp aan zorgleerlingen. Op de internationale afdeling wordt gebruik gemaakt van de methode onafhankelijke toetsen, de INCA’s.
Deze manier van werken stelt de leerkrachten in staat om systematisch en per leerling de leervorderingen over langere periodes en over meerdere leerjaren te peilen en daar consequenties aan te verbinden.
Resultaten van de activiteiten ter verbetering van het onderwijs
In het jaarplan worden de doelen voor dit specifieke schooljaar omschreven
In het schooljaar 2020/21 lag de focus voor curriculumontwikkeling op de ontwikkeling van een curriculum dat authentiek is en de competenties van onze leerlingen integreert door alle vakken te integreren in een design-denkproces. om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Dit omvatte:
De ontwikkeling van authentieke onderzoeksvaardigheden
- Het op de internationale afdeling ontwikkelen van schrijfvaardigheid met een focus op creativiteit, publiek en duidelijkheid
- Het ontwikkelen van een gedeelde visie op differentiatie voor de verschillende behoeften in onze groepen met behulp van het Design for Learning Framework
- Het stimuleren van translanguaging om de leerling te te leren hun thuistaal als hulpmiddel te gebruiken
- Het ontwikkelen van de leerlingcompetenties om onafhankelijker te worden, verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces, na te denken over hun leertraject en dit te delen met hun gemeenschap
- Het ontwikkelen van mogelijkheden voor leerlingen om te focussen van het ontwikkelen van de volgende vaardigheden: een growth mindset, probleemoplossing, besluitvorming, kritisch denken, communicatie en samenwerking
- Een schoolbrede focus op internetveiligheid, het gebruik van technologie en digitale geletterdheid
Zorg voor de relatie school en omgeving
Culturele vorming
De culturele vorming van de leerlingen van de school wordt erg belangrijk gevonden. Er vinden projecten plaats in samenwerking met de bibliotheek en het Centrum voor de Kunsten te Eindhoven. Ieder jaar vindt er een culturele week plaats op de primary afdeling. Daarnaast is er een cultuur coördinator aangesteld die samen met de cultuurwerkgroep het cultuuronderwijs binnen de school beter gaat vormgeven. Het doel is om intercultureel en globaal bewustzijn te ontwikkelen door het in alle aspecten van ons curriculum te verwerken
ECO schools
De ISE primary en secondary department zijn in januari 2021, samen met het kinderdagverblijf Kinderstad en het facilitair bedrijf Vebego, begonnen met een project genaamd ‘ Eco-schools’. Eco-Schools is hét wereldwijde programma om leerlingen te stimuleren tot duurzaam denken en doen. Met behulp van zeven stappen onderzoeken leerlingen de school en werken ze aan acties om deze te verduurzamen. Bijvoorbeeld door energie te besparen, afval te verminderen of het schoolplein te vergroenen. Als kers op de taart kan de school het internationale keurmerk voor duurzame scholen behalen: de Groene Vlag.
Verkeersonderwijs
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen op een goede manier deel leren nemen aan het verkeer. De kinderen krijgen regelmatig verkeerslessen. Eenmaal per jaar wordt er op onze school een verkeersweek georganiseerd. Kinderen krijgen dan middels workshops uitleg over bijvoorbeeld de dode hoek bij vrachtwagens.
Leerlingen van groep 7 in beide afdelingen nemen in april deel aan het theoretisch verkeersexamen en later aan het praktisch verkeersexamen. Kinderen die niet in één keer slagen, kunnen het in groep 8 nog een keer proberen.
Schoolmaatschappelijk werk
De tijd op de basisschool is een belangrijke periode in het leven van een kind. Soms kunnen er zorgen zijn over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Sommige kinderen hebben extra aandacht nodig door problemen thuis, problemen binnen de school, soms hebben ouders opvoedvragen of hebben ouders meer ondersteuning nodig in de thuissituatie. Hierbij kan een schoolmaatschappelijk werker helpen.
De ISE werkt samen met de Lumens groep uit Eindhoven. Zij zorgen voor een schoolmaatschappelijk werker bij ons op school.
Logopedische dienst
Op de ISE is sinds 1 mei 2017 een zelfstandig logopediste werkzaam. In groep 2 wordt bij alle 5-jarige kleuters (na toestemming van de ouders/verzorgers), de spraak-taaltest afgenomen. Bij deze test wordt o.a. gelet op het taalontwikkelingsniveau, de luisterhouding, de uitspraak, de zinsbouw, stotteren of haperend spreken, de tonghouding/het mondgedrag en het stemgebruik. Indien nodig volgt na deze screening behandeling van het gesignaleerde probleem of wordt een kind later nogmaals gecontroleerd. Deze diensten zijn voor zowel de Nederlandstalige als de Internationale afdeling beschikbaar. Meer informatie hierover is verkrijgbaar op school.
Bibliotheek
Met de plaatselijke bibliotheek zijn afspraken gemaakt over het lenen van collecties en groepsbezoeken en het meedoen aan leesprogramma’s en activiteiten tijdens de kinderboekenweek.
De school beschikt over een Nederlandstalige en Engelstalige bibliotheek waar kinderen van beide afdelingen boeken kunnen lenen of informatie voor de verschillende (IC-)projecten kunnen opvragen. Daarnaast zijn er boeken in meerdere talen beschikbaar. Voor ouders is het helaas niet mogelijk boeken te lenen.